Har du upplevt bristen på intresse för din bostadsannons? Eller behöver du skapa en helt ny annons för din bostad? Utbudet av hyresbostäder på BostadsPortal är brett och bostadssökande är kräsna. Därför är det viktigt att göra din annons så attraktiv som möjligt för att fånga intresset.
Våra bästa tips när du skapar din bostadsannons
Grundläggande förberedelser är nödvändiga för att nå ditt mål med en tilltalande bostadsannons som också kan hjälpa dig att ännu snabbare hitta din nya hyresgäst. Dessutom kan en detaljerad annons påverka antalet relevanta förfrågningar från bostadssökande. Här hittar du våra 8 tips för hur du kan optimera din bostadsannons på bästa sätt, så att din bostad blir uthyrd så snabbt som möjligt.
1. Vet vem du vill hyra ut din bostad till
När du skriver din bostadsannons är det i princip viktigt att veta vem din idealiska hyresgäst är. Det kan hjälpa dig att bli specifik i din beskrivning av bostaden: Om din målgrupp till exempel är studenter är då informationen om avstånd till universitet/högskola, kollektivtrafik eller innerstan relevant. Om din bostad är perfekt för en barnfamilj kan du även nämna de närliggande dagisen och skolorna.
2. Ha med (många) bilder i din annons
Vi kan inte betona tillräckligt mycket hur viktigt det är att ha med bilderna i din bostadsannons. Gärna många. Först hjälper de att fånga intresset hos bostadssökande och säkerställa ett gott första intryck av din bostad.Dessutom gör bilderna det enklare för bostadssökande att göra en bedömning om din bostad är vad de söker. Därmed kan du sålla bort irrelevanta förfrågningar. Vår rekommendation är att du inkluderar bilder från flera håll i din bostadsannons. Visa upp så mycket som möjligt så att bostadssökande kan bilda sig en rättvis och tydlig uppfattning av din bostad.
Det är viktigt att du tar ljusa bilder och återskapar känslan av att vara inne i lägenheten, genom att både ta bilder från olika vinklar i rummen och på utsikten genom fönstret. Se också till att den som finner annonsen kan söka på kartan och utforska området, för att finna resmöjligheter och exempelvis skolor och mataffärer i närheten.
3. Framhäv din annons med video av bostaden
En videopresentation kan ge ytterligare ett personligt intryck av din bostad som kanske inte framgår på samma sätt av statiska bilder. Fördelen med att göra en videopresentation är för det första att göra din bostad ännu mer attraktiv och snabbt fånga uppmärksamhet hos bostadssökande. Din annons kommer att sticka ut bland tusentals lediga bostäder vilket gör det enklare för bostadssökande att också göra en bedömning innan de skickar intresseanmälan.
Kan du tänka dig att framhäva din annons ytterligare? Vi har tagit fram en how-to för dig som antingen vill lägga till video i en befintlig annons eller skapa en ny annons
4. Ha med planlösning
Om du har en planlösning av bostaden rekommenderar vi att du har med den i din annons – även om det bara är en skiss på ett papper. Det ger en snabb överblick över bostadens rumsfördelning vilket många bostadssökande värdesätter.
5. Skriv en mer beskrivande och detaljerad text
Chansen är stor att din bostad sticker ut ur mängden när du har en detaljerad beskrivning i din annons. Försök att ha med så mycket relevant information som möjligt och tänka på vilka behov din framtida hyresgäst önskar att uppfylla. Exempelvis kan du föreställa dig vad du vill veta när du letar efter ett nytt hem och ha med det i din beskrivning av bostaden. Förutom de fysiska aspekterna kan du också berätta om området, anläggningarna, faciliteterna mm.
Att beskriva sin lägenhet som ljus och luftig är inte en dålig idé, men det är en av de klichéer som alla andra använder så försök gärna att vara mer originell. Berätta gärna om bostaden är nyrenoverad, vilken typ av golvbeläggning du har och hur badrummet är superfräscht, men försök att göra det så att det inte bara känns som en uppradning av fakta. Tänk på det som en berättelse istället: ” Köket blev renoverat våren 2018, och vardagsrummet målades i ljusa toner (äggskal) i somras”, till exempel.
6. Lyft upp det unika med din bostad
Faktiskt bör du redan i rubriken försöka beskriva bostaden, till exempel ”vacker bostadsrätt”, ”nyrenoverad fyra”. Välj något som är unikt för din bostad och som du tror kan sälja. I vilken stad bostaden ligger kommer att framgå tydligt längre ner i annonsen, så framhäv hellre något annat; exempelvis i vilken stadsdel den ligger i. Och välj slutligen en detalj som du tror att andra blir intresserade av som exempelvis en balkong, havsutsikt, eller närliggande joggingspår.
Skulle du inte själv klicka dig in på en”Mysig trea i Majorna”, ”Kedjehus med fruktträdgård” eller varför inte ”Bostadsrätt med fantastiska grannar”? Lägg också ner lite tid på att skriva en kort men målande beskrivning av din bostad i texten. Var ärlig. Ingen vill komma till en visning och bli besviken. Ärlighet och entusiasm går fram till andra, även i skrift.
7. Överväg hur bostadssökande ska kontakta dig
En annan viktig detalj som du bör tänka på är hur du vill bli kontaktad av de intresserade. Tänk till exempel på att om du hyr ut en lägenhet i ett eftertraktat område och du lämnar ut ditt telefonnummer kan det förmodligen bli en hel del samtal. Dock är fördelen med det här alternativet att du slipper besvara alla förfrågningar via mail. Var uppmärksam och välj det alternativet som passar dig.
8. Gör din annons mer synlig med sponsring
Sist men absolut inte minst har du möjlighet att ännu snabbare nå ut till din målgrupp med BostadsPortal digitala annonsering. Digital annonsering hjälper dig att synliggöra din bostad bland våra seriösa bostadssökande. Du kan välja själv om du vill att din annons ska hamna i toppen av sökresultatet eller låta bostadssökande att kontakta dig utan att skapa ett betalt konto.
Utöver möjligheten att sticka ut bland tusentals annonser på BostadsPortal kommer din bostadsannons att visas på ännu fler onlinekanaler, exempelvis Facebook, Instagram och bannerannonsering på Google.
Lycka till med din bostadsuthyrning!